Om de gebruikerservaring van deze site te verbeteren gebruikt deze website cookies. Ik ga akkoord Ik ga niet akkoord

Uitstap naar London

London Here we come!
Zeilend naar London

VYN Nieuwpoort clubuitstap   6 - 13 (14) april 2024:

Nieuwpoort - Ramsgate – Queensborough – London – Queensborough/Ramsgate – Nieuwpoort

Indicatief plan (afhankelijk van weersomstandigheden)

inschrijven onderaan de pagina - klik hier.

 

1. Inleiding
Voor sommige zeilers is het een jaarlijkse traditie, voor anderen is het misschien de eerste overtocht. Deze tocht is dus ook bedoeld voor mensen die het leuk vinden om ervaring op te doen tijdens een langere zeezeiltocht, in combinatie met een verblijf in een wereldstad. Er zal op voorhand een tochtplanning ter beschikking worden gesteld en de avond voor het vertrek wordt er kennis gemaakt en wordt de tochtplanning overlopen.  Ieder vaart uiteraard op eigen verantwoordelijkheid maar we proberen zo veel mogelijk contact te houden (o.m. via marifoon VHF 77  - VYN Londonzeilers en whatsapp 2024 VYN uitstap London).

Ook voor de geroutineerde ‘Londonzeiler’ blijft het een magische tocht en een uitdaging: op sommige momenten zien we de kust niet meer en moeten we de drukbevaren  ‘autostrades’ voor vrachtschepen (traffic lanes) oversteken. Ook het wisselend weer, de veranderlijke windrichtingen en sterke getijdestromen en ondieptes kunnen verrassend zijn, vooral bij springtij, zoals op het moment van ons vertrek.   We laveren tussen verraderlijke zandbanken, windmolenparken en resten van luchtafweer uit wereldoorlog twee zoals the Shiffering Sand Towers.

Het plan is om te vertrekken zaterdag 6 april rond 08.00 u. De datum is vooral geprikt in functie van de paasvakantie en de getijden en om zoveel mogelijk bij dag te kunnen varen, al zullen we bij de terugkeer wel wat vaker in het donker aankomen en vertrekken, indien de sluiswachter van St.Katharines dock de sluis ‘s ochtends niet opent voor de normale openingstijden.

Voor het gemak behouden we de Belgische zomertijd  dat is GMT+2u.  of  een uur later dan de Britse zomertijd (BST) . Het kan handig zijn om ook de lokale tijd in te stellen op je GSM want  2h voor LW kan je bv. wel over die bepaalde zandbank varen. We streven ernaar om een gemiddelde van  minimum 5 kts aan te houden (evt. motor bijzetten).
Het is aan te raden te vertrekken met een volle dieseltank en eventueel wat reserve omdat in het VK de diesel meestal rood is. Dit kan voor problemen zorgen. In Ramsgate kan je wel witte diesel tanken.

 

2. Traject

Het eerste traject is de oversteek naar Ramsgate (ongeveer 53 mijl): rechtdoor met een kompaskoers van ongeveer 280°. De stroming verzet ons maar compenseert gedurende de tocht. De koers over de grond constant houden zou een permanente correctie betekenen en dus een langere afstand. Het is wel belangrijk, op straf van boete, dat we het verkeersscheidingsstelsel (de ‘traffic lanes’) loodrecht kruisen (ware voorligging 90° op de route; niet koers over de grond).  Wanneer we onze kompaskoers aanhouden en verzet worden door stroom en wind moeten we zeer goed volgen op de kaart/plotter dat we niet in ondiepe zones terechtkomen. Daarom nemen we ook als leidraad de voornaamste boeien en noteren we om het uur of half uur onze positie op de kaart: log en uur (indien het GPS het laat afweten, je weet maar nooit). Vanaf onze haven varen we naar de ZB1-N  (of de ZB 6-S, naargelang de windrichting) (Colruyt zeeboerderij), Buiten Ratel, Ruytingen N, Sandettie E, Midd Falls, Goodwin Knoll, Gull en East Brake, het begin van het ‘Recommended Yacht Track’ ten zuiden van het beboeide kanaal, tot Ramsgate – Royal Harbour Marina. Vanaf  17.00 u. ongeveer zou de stroming afnemen zodat die het laatste stuk, vanaf de Goodwin Knoll naar Ramsgate niet te fel tegenzit.

Sinds het VK door de Brexit geen onderdeel meer is van de EU, kun je er niet meer zomaar aanmeren en vieren dat je overkant bereikt hebt: je moet eerst inklaren. Je kunt je hiervoor tussen 24 en 2 uur voor aankomst aanmelden bij de douane. Dit doe je het makkelijkst door het PCR (Pleasure Craft Report) online in te vullen, voor het vertrek uit Nieuwpoort. Via de site van de overheid kun je een account aanmaken om je gegevens, scheepsinformatie, bemanningslijst, goederendocumentatie en reisplan gemakkelijk online door te geven. Normaal gezien krijg je een bevestiging dat je bent ingeklaard via Email. Dan zou je de Q vlag niet meer moeten hijsen. Indien je de bevestiging niet hebt gekregen dat moet je
eenmaal binnen de 12-mijlszone, in Britse wateren, ter hoogte van de Goodwin Knoll moet je aan stuurboord de gele Q-vlag hijsen. Zorg ervoor dat de vlag duidelijk zichtbaar is.

Je mag Ramsgate binnenvaren maar je mag niet  aan wal voordat je officieel bent ingeklaard. Je moet wachten op een e-mail, telefoontje of SMS. Vaak komt hiervoor een douanebeambte aan boord. Eenmaal ingeklaard mag je de quarantainevlag weer strijken.
We zouden  rond 18.00 u. aankomen als alles meevalt.

Uit ervaring weten we ook dat je die koers van 280° natuurlijk niet exact kunt volgen ( stroming, wind, verkeerscheidingsstelsel enz.)

De gevaarlijke punten zijn

  • Nieuwpoort: werken in de havengeul: tijdens werkuren is de doorvaarbreedte beperkt tot min. 14 meter en is een tijdelijke stremming mogelijk door werkschepen en baggerschepen - uitluisteren in de havengeul op VHF17
  • In de buurt van de Nieuwpoortbank: de zeeboerderij van Colruyt: de veiligheidsperimeter wordt aangeduid met 10 kardinale boeien: respecteer deze boeien (op straf van boete!)
  • Tussen de Nieuwpoortbank en de Buitenbank : druk verkeer; loodrecht kruisen (voorligging! Niet COG)
  • De Goodwin Sands en Goodwin Knoll: op veilige afstand blijven en opletten voor de stroming.

Ramsgate, vroeger de traditionele bestemming van de ferry’s, is nu een beetje vergane glorie en doet denken aan de TV serie Coronation Street.  In elk geval is een pintje pakken in de Royal Temple Yacht Club, met zicht op de marina een leuke ervaring, zeker na een lange overtocht. Ook een bezoek aan een lokale bar met life muziek  (vooral in het weekend) kan leuk zijn.

 

Ramsgate – Typisch Fish and Ships restaurant (foto Martine Vanderstraeten)

 

Ramsgate – Royal Temple Yachtclub (foto Martine Vanderstraeten)

 

Vanuit Ramsgate zetten we de tocht verder naar Queenborough, gelegen aan de oevers van de River Medway.  Die tocht is ongeveer 40 mijl.  Rekening houdend met de stroming plannen we ons vertrek omstreeks  1  H voor LW  Dover t.t.z. rond 7.00 u.. GMT+2. (rond LW Ramsgate) We varen dan wel het eerste stuk een aantal mijl (tot Margate)  tegen de stroom.
Vanuit Ramsgate volgen we het bebakende kanaal: we blijven ten Z van de Z-kardinaal Nr.  5 en varen dan N-waarts langsheen de kust via de North Foreland vuurtoren aan BB naar de East Margate boei. Daar draaien we W-waarts de monding van de Thames in via het veiligere en bebakende Princess Channel, naar W-Oaze en de Medway Channel. Best is aan stuurboord van de Channels te blijven, of net erbuiten om plaats te laten aan de professionele vaart.

Aan het einde van de Princess Channel zien we de Maunsell-forten,  een groep van zeeforten die tijdens de Tweede Wereldoorlog door het Britse leger werden gebouwd. De naam is afkomstig van de architect van deze in het oog springende bouwwerken Guy Maunsell.

Maunsell-forten (foto Stefaan Job Dominant- team)

Ter hoogte van Off Garisson Pt. draaien we de Medway River op tot in Queenborough.
Even voor de invaart van de Medway ligt de ‘SS Richard Montgomery” een in de oorlog gestrand munitie schip. Delen van het schip steken boven water uit. Het is verboden gebied want er schijnt nog steeds munitie aan boord te zijn.
In deze regio vond Engelse Oorlog /ook Dutch war  (1665- 1667) plaats tussen Engeland en de Republiek der Verenigde Nederlanden plaats. De oorlog speelde zich vrijwel alleen op zee af.  Die oorlog draaide om het beschermen van de eigen koopvaardijschepen, het buitmaken van de vijandelijke schepen en het pogen de wederzijdse oorlogsvloten tot zinken te brengen: een ‘economische oorlog’ dus. Deze oorlog liet diepe wonden na bij de Engelsen. Deze oorlog kende ook vele verschillende zeeslagen. De Vierdaagse Zeeslag is de bekendste. De brand bij Sheerness is een belangrijk moment geweest tijdens deze Vierdaagse Zeeslag alsook naar Chatham, de marinebasis van de Engelse vloot en daarom voor de Hollanders een belangrijke strategische locatie om uit te schakelen. Om Chatham te kunnen bereiken moest eerst Sheerness inclusief het fort, kasteel en uitkijkposten gepasseerd worden. De Hollanders zetten, onder leiding van Michiel de Ruyter, Sheerness volledig in brand en namen daarbij grote delen van de Engelse vloot mee. Zo is ook het Engelse vlaggenschip de Royal Charles veroverd. Een vreselijke vernedering voor de Engelsen. (zie: https://nl.wikipedia.org/wiki/Tocht_naar_Chatham).

Het SS (Steam Ship) Richard Montgomery wrak, een stoomschip van 134,5 meter lang en 17,3 meter breed. Het haalde een topsnelheid van 11 knopen.  Dit Amerikaans Liberty-vrachtschip  werd gebouwd tijdens de Tweede Wereldoorlog en  zonk op 20 augustus 1944 met een grote hoeveelheid munitie aan boord. Tot op de dag van vandaag is het verboden gebied en houden de lokale autoriteiten het wrak nauwlettend in de gaten. (foto deelnemer Londontrip 2023)

We overnachten in Queenborough. Het is de best bereikbare en veilige haven (voldoende diepte!) maar het is ook mogelijk dat we aan een boei aanmeren (is wat goedkoper).  Er is maar 1 pontonnetje. Vergeet de pikhaak (met musketon) dus niet om de boei te pakken en wees zuinig op de energie zodat de instrumenten nog werken de volgende morgen. Hebt u een bijbootje, zorg dan dat dit vaarklaar is als je aan land wil gaan. Er is normaalgezien in het weekend ook een boottaxi.
In het havengebouw van Queenborough kan je een gratis exemplaar van de ‘Recreational users guide’ (https://boatingonthethames.co.uk/ ) verkrijgen met nuttige informatie voor vaartuigen die de Theems willen bevaren. Die mag in principe niet gebruikt worden als navigatie document maar biedt wel een goed overzicht, naast je eigen plotter en kaarten.
Gevaarlijke punten:

  • Het ronden van North Foreland: van HW dover (11h51) - 01h20: 10h31(GMT+2) tot  HW Dover +00h45 : 12h36 (GMT+2) loopt de stroming N waarts en daarna W waarts in het estuarium waar de W-stroming een Oostelijke stroming ontmoet en waardoor er bij veel wind een hele wilde zee kan ontstaan.
  • De zandbanken in het estuarium van de Thames verplaatsen zich constant. En goede dieptemeter en vooral die dieptemeter volgen is een noodzaak!
  • Way points die men eerder heeft ingebracht zijn niet altijd meer betrouwbaar omdat bepaalde navigatiemerken verplaatst werden.
  • Diverse windmolenparken
  • Veel professionele schepen

We vertrekken in Queenborough rond  7 h (GMT+2)  (ongeveer bij  laagwater Sheerness: 6h57 GMT+2) op het moment dat we met het tij mee kunnen varen richting London (ongeveer 42 mijl). Het is handig om een anker stand by te hebben dat de boot kan stoppen indien de motor uitvalt en de boot meegenomen wordt door de sterke stroming.
Waarschijnlijk is niet het hele traject bezeilbaar en zullen we de motor moeten gebruiken. De Theems is een snelstromende rivier, waarbij de stroomsnelheid wel op kan lopen tot 4 knopen tijdens springtij.  Handig is de River Thames Recreational Users guide (niet echt voor navigatie te gebruiken).  Via de river Swale, Queenborough spit (boei) en de river Medway komen we dan in het estuarium van de Thames  en varen aan de Z kant van de beboeiing verder via Nore Swatch, Wid Swatch, W. Nore Sand, East Blyth (N kardinaal), Mid Blyth (N kardinaal), Lower Hope (rode boei). We steken over naar de andere kant van de rivier net voor de boei  Mucking 5 (aanbevolen track) en volgen dan verder de groene boeien. Het is van belang kort bij de boeien te varen om plaats te laten voor het commercieel verkeer.  In de buurt van Tillbury kan het druk zijn en de stroming verraderlijk sterk.

Het verkeer op de rivier wordt gecontroleerd door de  ‘Port of London Authority (PLA)’ aan de Thames Barrier (roepnaam "London VTS").
Bij het navigeren op de rivier moeten we  luisteren op VHF-kanaal 68 vanaf de monding stroomopwaarts tot Crayfordness.  Vanaf Crayfordness moeten we  uitluisteren op VHF 14 en de toelating (London VTS - VHF 14) vragen om doorheen de Thames Barrier (de stormvloedkering) te varen ter hoogte van Margaretness. Er zal dan meegedeeld worden door welke poort we kunnen varen en die wordt aangeduid met een groen licht.

De Thames Barrier (foto deelnemer Londontrip 2023)

De Thames Barrier (foto deelnemer Londontrip 2023)

Cutty Sark – Greenwich (foto Stefaan Job Dominant- team)

Cutty Sark – Greenwich (foto Stefaan Job Dominant- team)

Daarna varen helemaal door tot het hartje van London (ongeveer 30 minuten) en  passeren ondermeer de Cutty Sark (een Britse Theeklipper) en  het Greenwich Hospital (Home for Aged and Wounded Mariners). Dit  was een permanent onderkomen voor gepensioneerde zeelieden van de Royal Navy, die opereerde van 1692 tot 1869. De gebouwen werden later gebruikt door het Royal Naval College, Greenwich en de University of Greenwich, en staan nu bekend als het oude koninklijke zeecollege.

Wachtende VYN zeiljachten voor de Tower Bridge (foto deelnemer Londontrip 2023)

Wachtende VYN zeiljachten voor de Tower Bridge (foto deelnemer Londontrip 2023)

Wanneer we de Tower Bridge zien is het tijd om St.Katharines dock te contacteren (VHF80) om toegang tot de sluis te vragen.
Reserveren kan via Pick a Pier en doet u beter zelf. De marina wordt wel op de hoogte gebracht van de groepsexcursie.
We moeten op het gepaste moment aan komen om via de sluis, die maar enkel van 06h00 – 20h30e uren per dag open is: 2 uur voor tot 1,5 uur na HW London Bridge), onze ligplaats in de St.Katharines dock Marina, één van de mooiste stedelijke plekken om met je schip te liggen, met gerestaureerde pakhuizen en restaurantjes te bereiken. Voor de sluis zijn er een paar wachtboeien, mochten we te vroeg aankomen. Op maandag 8  april is de sluis open van 13h33  tot 17h03. Boten  met een grotere diepgang (2m) kunnen pas in de sluis vanaf 1 h voor HW of 14h33 (GMT+2). Er is geen nachtopening.
Goede alternatieven voor St. Katharines Docks Marina zijn South Dock Marina (nabij Greenwich) en Limehouse Marina (nabij Canary Wharf).

De sluis van St. Katharines Docks Marina( foto deelnemer Londontrip 2023)

De sluis van St. Katharines Docks Marina( foto deelnemer Londontrip 2023)

We blijven daar tot donderdag 11 april liggen om u in de gelegenheid te stellen London te verkennen. Vlakbij de haven is er ook een metrostation, een supermarkt en een dagelijkse overdekte delicatessenmarkt (Borough Market).  Een bezoek aan Greenwich is zeker ook een aanrader (Greenwich market (eetkraampjes, creatieve kraampjes en winkeltjes), The Maritime Museum, het Observatorium, …).


VYN organiseert in principe geen gezamenlijke activiteiten in London (behalve een avondmaal op restaurant (bv. The Dickens Inn, nabij de marina). Initiatieven van de deelnemers om samen iets te ondernemen zijn zeker welkom.

We keren terug naar Nieuwpoort in 3 dagen (London - Queensborough - Ramsgate - Nieuwpoort) naargelang de weersomstandigheden.  We verlaten London op donderdag wanneer de sluis opengaat: 15.40 u. (GMT+2) (of een uurtje later om meer stroom mee te hebben), tenzij de sluiswachter ’s ochtends voor 06.00 u. de sluis wil openen.
We plannen Queenborough te bereiken rond 22.00 u. (GMT+2).  We zullen dus een stuk in het donker moeten varen.
We volgen ons vaarplan in omgekeerde richting. De gemakkelijkste optie is de weg terug in 3 etappes, zoals we gekomen zijn. Indien we van London rechtstreeks doorvaren naar Ramsgate moeten we een tijdje tegen de stroom  varen. Als de wind goed zit is het niet echt een probleem. Als we van Queenborough rechtstreeks doorvaren naar Nieuwpoort is het wel een lange tocht langsheen windmolenparken en zeer drukke zones. Dit wordt afgeraden in de Reeds.

Op vrijdag 12 april varen we dan naar Ramsgate. We vertrekken rond HW Queenborough, rond  04.30 u. (GMT+2)  om zo veel mogelijk de stroming mee te hebben tot Ramsgate.  Het vroege vertrek laat ons toe in de namiddag in Ramsgate aan te komen en te bezoeken. Een bezoek aan de Ramsgate tunnels is interessant (open tot 16h, reserveren is aan te raden)

Op zaterdag 14 april zouden we dan rond 9.00 u. (GMT+2)  vertrekken om de stroming mee te hebben tot de Goodwinn Knoll en langs de Goodwinn zandbanken.
We hopen dan rond 20.00 u. terug te zijn  in Nieuwpoort. 

Zondag 15 april is dan onze reservedag.

 

 

3. Voorbereiding

Een oversteek vraagt wat voorbereiding op diverse vlakken: de boot, de bemanning, de administratie, de navigatie. 

door de BREXIT is het noodzakelijk om: 

  • ​Te beschikken over een internationaal paspoort.
     
  • Het Schengenformulier in te vullen: naar aanleiding van een verordening van de Europese Unie gaat de Scheepvaartpolitie nauwkeuriger toezien op de bemanning van jachten die van en naar niet-Schengen landen varen. Concreet wil dit zeggen dat de bemanning van jachten met een niet-Schengen bestemming (Groot-Brittannië) vanuit een Belgische haven zich moeten melden bij de grensdoorlaatpost van de Scheepvaartpolitie van de vertrekhaven. Dit kan online https://apps.digital.belgium.be/forms/show/police/pcdec?lng=nl. De Scheepvaart-politie kijkt de paspoorten na van de skipper en de bemanning de avond voor het vertrek.
     
  • De Border Force en HMRC te informeren dat u met een pleziervaartuig naar of van  het VK vaart: daarom moet u zich registreren via  https://www.spcr.homeoffice.gov.uk/voyage-plans en het Pleasure Craft Report (sPCR) on line invullen, VOOR het vertrek, EN bij de terugkeer. Dit vervangt het vroegere e-C1331 formulier. U hoeft dan geen contact meer op te nemen met de National Yachtline. Zie (https://www.gov.uk/guidance/sailing-a-pleasure-craft-that-is-arriving-in-the-uk) en https://www.gov.uk/government/collections/custom-rules-for-sailing-your-pleasure-craft-to-from-and-within-uk-waters
     
  • Registratie bij SafeTrx-service van Royal Yachting Association (RYA). Dit is gratis. Uw gegevens zijn dan beschikbaar voor de kustwacht en RYA. Dit geeft de kustwacht de mogelijkheid gemakkelijker een reddingsoperatie op te zetten als je in moeilijkheden komt.
    (https://www.gov.uk/register-boat-coastguard-safety-scheme  via GSM: Apple, Android smartphone app (RYA SafeTrx app) of via de website : RYA SafeTrx website https://safetrx.rya.org.uk.
     
  • Openbaar vervoer: Indien gewenst kan u een Oysterkaart voor het openbaar vervoer aankopen: https://tfl.gov.uk/travel-information/visiting-london/visitor-oyster-card: U kan de kaart aankopen en in België laten toekomen. U kunt ook  een Oyster Card of een Travelcard (een dagkaart)  kopen bij de automaten in de metro en die zijn geldig op metro, bus, trein en boot.  U betaalt vijf pond waarborg voor de kaart en kunt dan bij een automaat bijstorten. Dit zijn de automaten met als opschrift ‘Top Up your  Oyster Card’. U kunt een ‘Visitor Oyster Card’ ook online kopen bij het Britse Toeristenbureau. Als u de kaart niet meer nodig heeft en er staat een saldo op,  kan u de kaart indienen en u  krijgt dan het  saldo en  de waarborg terug.
     
  • Mondvoorraad: het is belangrijk om ook voldoende eten en drinken bij te hebben voor de eerste dagen  want we hebben niet altijd de mogelijkheid inkopen te doen of om uit eten te gaan. (zie ook https://www.gov.uk/bringing-food-into-great-britain/meat-dairy-fish-animal-products)
     
  • Tochtplanning: ook een tochtplanning maken hoort bij de voorbereidingen, ook al moet men nadien de plannen wijzigen. In die tochtplanning staan de vertrekhaven, haven van bestemming, eventueel uitwijkhavens, afstand, te volgen route, geschatte duur van de tocht, getijgegevens en verwachte weersomstandigheden.
     
  • Logbook: tijdens de zeiltocht geeft het bijhouden van een logboek en een aanduiding op de kaart, ieder uur, blijk van goed zeemanschap. De verzekeringsmaatschappij en ook bevoegde instanties kunnen ernaar vragen. Een bewijs van goede voorbereiding kan veel verschil uitmaken in juridische procedures over verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid.
     
  • Warme kleding: deze periode van het jaar kan het erg koud en nat zijn. Voorzie voldoende warme kleding (meerdere laagjes, mutsen, handschoenen, regenkleding etc.) en warme dranken. Voor onderweg is een ‘noedel’ of ‘pastabeker’ of een oplossoepje waar je enkel warm water (uit een thermos) hoeft aan toe te voegen wel handig als je je kookvuur niet kan gebruiken (door de golven bv.) en als het erg koud is.
     
  • ICE (In Case of Emergency): een ICE formulier van iedereen aan boord in gesloten omslag die kan opengemaakt worden bij ziekte of ongeval (belangrijk te melden: hartproblemen, suikerziekte,…; medicatie, contactpersonen, allergieën). Deze (gesloten) omslag  wordt bijgehouden door de Skipper in de kaartentafel  en geconsulteerd indien nodig (bijlage 1)
     
  • Engelse ponden meenemen indien die u nog heeft
     
  • Vlaggen: gele Q vlag en gastenvlaggetjes (UK,F)
     
  • Voldoende brandstof (+ reserve) en water
     
  • Boorddocumenten: Vlaggenbrief , Verzekering, VHF toelating/SRC - Short Range Certificate
     
  • E111  formulier ( te bekomen bij uw ziekenkas) of iets gelijkaardigs in geval van ziekte in het buitenland
     
  • Navigatie: Een voorstel van navigatie wordt bezorgd alsook de nodige getijdentabellen.Verder hebt u nodig:
  • Weersvoorspelling:

 

4. Communicatie

• Op zee: kanaal 16 en aangeduide VHF kanalen en voor babbeltjes kanaal 77
• Op het land: GSM nummers  en Email skippers,  WhatsApp groep ‘2024 VYN uitstap London’
• Blokkanalen uitluisteren, vooral op de Thames

5. Havengelden
De havengelden dienen ter plaatse per schip te worden voldaan. Er is jammer genoeg geen  reductie bij groepsreservaties. St. Katharines Docks Marina is vrij duur, maar het is mooi, luxueus en zeer centraal gelegen.
Alternatieven die goedkoper zijn:  Limehouse Marina en Southdock marina.

6. Eigen verantwoordelijkheid
Elke skipper is verantwoordelijk voor zijn schip en bemanning. De beslissing om al dan niet uit te varen, of nog enkele uren of een dag te wachten, uit te wijken naar een vluchthaven of om terug te gaan of een andere route te volgen ligt bij elke deelnemer persoonlijk. Eenieder vaart geheel voor eigen risico en verantwoordelijkheid. Een skipper mag afwijken van de voorgestelde route, maar liefst in overleg. Ideeën zijn uiteraard altijd welkom.

7. Nuttige adressen

8. Literatuur

https://www.onderdebomen.be/2018/08/20/met-de-zeilboot-naar-londen-2/
https://www.amorgos.nl/mz/ervaringstocht/nederland/chatham-en-londen
• Voor info over de Thames zie : https://en.wikipedia.org/wiki/River_Thames
https://www.tiqets.com/nl/blog/verborgen-juweeltjes-in-Londen/
https://storymaps.arcgis.com/stories/c109194526314c848413ad778d903992
https://patpanick.com/tag/thames-estuary/ (de ervaringen van onze clubleden).
https://www.checkoutsam.be/bezienswaardigheden-londen-dingen-om-te-doen/
https://fem-fem.nl/fotogenieke-plekjes-londen/
https://whatlauradidnext.com/primrose-hill-london/
Harry Potter wandelingen 
https://explorista.nl/leukste-verborgen-plekjes-in-londen/
https://fullsuitcase.com/london-hidden-gems/

 

Voor meer info:
- Dominique Van Broekhoven (Secretariaat VYN) -  058 23 52 32 - Dominique@VYNieuwpoort.be
- Martine Vanderstraeten – VitaminSea – 0032 474 66 69 15 – MartineRVanderstraeten@gmail.com
 

 

 

Hier inschrijven.