Om de gebruikerservaring van deze site te verbeteren gebruikt deze website cookies. Ik ga akkoord Ik ga niet akkoord

Boot recyclage

Bootrecyclage


Wat met oude boten die niet meer in de vaart kunnen omwille van structurele schade of omdat deze geen waarde meer heeft? Is daar een oplossing voor?


Deze vraag stelde VYN zich in 2015, nadat het duidelijk was dat de terreinen van Vlaamse Yachthaven Nieuwpoort hiermee te kampen hadden. Bij nazicht bleken er ook verwaarloosde boten te staan zonder dat de eigenaar gekend was, wat een eerste (juridisch) probleem vormde. Hoe konden deze boten toch verwijderd worden zonder nadien een klacht te krijgen van een nalatige eigenaar? De oplossing lag volgens de haven net in de nalatigheid van de eigenaar. Hoewel de boten niet meer te water konden, waren er wel openstaande kosten voor stalling. Deze kosten waren de waarde van de boot reeds ver voorbij. De afbraak van de boot bracht ook nog eens kosten met zich mee, waardoor de oorspronkelijke eigenaar geen baat heeft om zich te komen presenteren. 

In 2017 werd een open call werd uitgeschreven rond circulaire economie waarop de VYN zich intekende. Dankzij de expertise van OVAM en via sessies rond verwerking van polyester is er  een model gekomen die de afbraak van pleziervaartuigen structureert. Er is veel tijd en energie gestoken in het zoeken naar oplossingen voor het polyesterafval maar daar is tot op heden nog niets uit de bus gekomen. Wel is het programma al bedrijvig met het verzamelen van het metaal, hout, huisvuil en natuurlijk materiaal voor hergebruik. Onderdelen van boten zijn gemaakt om lang mee te gaan en zijn daardoor ook betrekkelijk duur. Via de afbraak van boten komen veel (kleinere) stukken vrij die opnieuw gebruikt kunnen worden. Zo heeft VYNieuwpoort nu een heuse tweedehands stock. Tot nu toe voornamelijk met materiaal van de ‘kleinere’ boten, 27 tot 31 voet maar er zit toch ook wat tussen voor de motor- of zeilboot in het algemeen. Ook worden soms de boten die bestemd zijn voor sloop maar nog goed genoeg zijn te koop aangeboden en niet enkel om er mee te gaan varen. Zo zijn er reeds twee rompen die dienst doen als onderwaterobstakel voor duikers en wordt de mogelijkheid bekeken om end-of-life boten om te vormen tot kleine overnachtingsmodules op het land.

Sinds eind 2019 is het project rond circulaire economie afgelopen maar blijft VYNieuwpoort wel nog inzetten op het recycleren van boten. Zo zijn er in 2020 17 offertes uitgeschreven waarvan er 13 effectief werden uitgevoerd. Een richtprijs voor afbraak is op dit moment geraamd op €130/lengte meter. Deze prijs is steeds afhankelijk van de prijzen voor het verwerken van afval en de prijs voor metaal, zeker in het geval voor zeilboten die een zware metalen kiel hebben. In onze gedetailleerde offerte neemt de jachthaven geen opbrengst van tweedehandsmateriaal op, gezien de extra uren die hieraan besteed worden ook niet worden doorgerekend. Zodoende is het risico op de verkoopwaarde van deze materialen volledig toe te schrijven aan de haven.

Een barrière in het project is dat een recyclageplant voor pleziervaartuigen nog niet is opgenomen in de wetgeving. Zo is het nu dus een grijze zone waar we ons in bevinden, ook al is deze activiteit een meerwaarde voor mens en milieu.

Wens je meer informatie of een offerte? Klik op deze link voor contact!

 

recyclage boot duiker

2e hands materiaal boot recyclage